مقالات مقالات .

مقالات

بهترین مواد سرشار از ویتامین ب 5

ویتامین ب5 یکی از این ویتامین های گروه ب است که به آن اسید پانتوتنیک هم گفته می شود. این نام گذاری به دلیل این است که این کلمه از زبان یونانی گرفته شده که به معنی همه جا است. این ویتامین در اغلب خوراکی ها وجود دارد؛ اما برخی مواد طبیعی میزان بالاتری از آن را در خود جای داده اند.

تامین ویتامین ب5 برای بدن ضروری است. اگر به آن توجه نشود، مشکلات مختلفی را برای بدن به همراه خواهد داشت. به همین علت است که توصیه می شود مواد سرشار از ویتامین ب 5 را بشناسیم و تا جای ممکن در برنامه غذایی خود قرار دهیم. در این صورت می توانیم مطمئن باشیم که مشکلی از بابت کمبود ویتامین ب5 نخواهیم داشت.

 

برخی ویتامین های مورد نیاز بدن به گونه ای هستند که حتی با مصرف برخی مواد خوراکی نمی توان آن را تامین کرد. به همین علت است که از قرص ویتامین مد نظر آن استفاده می شود. در مورد ویتامین ب5 اما به نظر می رسد بدون نیاز به قرص های ویتامینه می توان آن را برای بدن تامین کرد.

در این مطلب به صورت خلاصه به نکاتی پیرامون ویتامین ب5 پرداخته ایم و سپس بهترین منابع طبیعی سرشار از ویتامین ب5 را معرفی کرده ایم. البته همانطور که گفته شد بسیاری از خوراکی ها حاوی ویتامین ب5 هستند اما در برخی خوراکی ها بیشتر یا اثرگذاری آن بالاتر است. در این مطلب به معرفی این دسته از خوراکی ها خواهیم پرداخت.

علایم کمبود ویتامین ب 5
معمولا این ویتامین در بدن وجود دارد. در موارد نادر که بیماری های ژنتیکی دارند و یا کسانی که سوء تغذیه دارند دیده می شود . کاهش میزان این ویتامین در بدن علایمی دارد که بهتراست این علایم را جدی بگیریم. شناخت دقیق بیماری کمبود ویتامین ب5 می تواند اطلاع ما را بیشتر کند تا با اصلاح سبک تغذیه به جذب بیشتر این ویتامین به بدن کمک کنیم.

برخی از مهمترین علایم کمبود ویتامین ب 5 در بدن اسنان عبارتند از:

سردردهای غیرطبیعی
خستگی
بی قرار بودن دائمی به صورت غیر طبیعی
مشکلات گوارشی
مشکلات روحی مثل افسردگی و خواب آشفته
بی حس شدن دست و پا
البته بسیاری از این علائم مشابه با دیگر بیماری ها است. با این حال با مشاهده چنین علامت هایی سریعا به پزشک معالج خود مراجعه کنید تا با آزمایش های مختلف تشخیص دهد که آیا مشکل از کمبود ویتامین ب5 است یا خیر!

کاربردهای مهم ویتامین ب5
اگر رژیم غذایی سالمی داشته باشید، بدنتان به صورت روزانه به 4 تا 7 میلی گرم از این ویتامین نیاز دارد که از طریق تغذیه تامین می شود. ویتامین ب 5 برای بدن بسیار ضروری است. عملکرد این ویتامین بیشتر بر روی انرژی و توانایی بدن تاثیر گذار است. این ویتامین سبب سوزاندن چربی اضافه می شود.

اسید پانتوتنیک برای کسانی که قصد لاغری و کاش وزن دارند هم مفید است و به لاغر شدن کمک می کند. به طور کلی یکی از ویتامین هایی که باید در رژیم غذایی افرادی که قصد لاغری دارند قرار گیرد، ویتامین ب5 است. این موضوع را متخصصان تغذیه لحاظ کرده و در رژیم های لاغری استاندارد قرار می دهند.

 

همچنین این ویتامین بر روی عملکرد غده فوق کلیه نیز تاثیر گذار است . این غذه نقش مهمی در سلامت عمومی بدن انسان ایفا می کند. پس طبیعی است که برای تامین ویتامین ب5 در بدن تا این حد حساسیت وجود دارد. بسیاری از اورگانیسم های بدن انسان با کمبود ویتامین های مختلف از جمله ویتامین ب5 دچار مشکلات اساسی می شوند.

از گروه ویتامین ب 5 به عنوان ویتامین مفید برای پوست و مو هم نام برده می شود. نمونه آن قرص های زینک است که از گروه این ویتامین هستند و برای رشد مو و داشتن پوست سالم موثر است. اگر دچار ریزش مو شدید هستید، یکی از قرص های پیشنهادی پزشک متخصص پوست و مو، زینک خواهد بود. خب! چرا به جای قرص زینک به فکر تامین ویتامین های مورد نیاز بدن به صورت طبیعی نیستید؟

بهترین مواد حاوی ویتامین ب5 را بشناسیم
ویتامین ب5 در اغلب مواد خوراکی وجود دارد ولی به دلیل تاثیری که بر متابولیسم بدن دارد سبب سوختن چربی ها و کربوهیدرات ها در بدن می شود که انرژی بدن تامین شود.

از مهمترین مواد خوراکی که درون آن ها ویتامین ب5 وجود دارد، می توان به لیست زیر اشاره کرد:

زرده تخم مرغ
گوشت قرمز
تخمه آفتابگردان
ماهی قزل آلا
لوبیا
دل و جیگر
بادام زمینی
ژل رویال
گرده گل
و...
هر کدام از این خوراکی ها به نوبه خود می توانند به تامین کافی ویتامین ب5 کمک کنند. البته که این به شرط استفاده اصولی و منظم این مواد خوراکی است. اگر با کمبود اسید پانتوتنیک مواجه هستید، حتما مواد غذایی بالا را در لیست خوراکی های روزانه خود قرار دهید. بعد از مدت چند هفته اثرات آن را در بدن خود حس خواهید کرد. البته در بین این مواد طبیعی خوراکی، برخی مواد طبیعی اثرات شگرفی دارند. به ویژه فراورده های زنبور عسل که واقعا اثرگذاری عالی برای تامین مواد مورد نیاز بدن به ویژه انواع ویتامین ها دارند.

در فراورده های زنبور عسل همیشه از ژل رویال برای تقویت مو و زیبایی پوست صحبت شده که یکی از دلایل آن وجود ویتامین ب5 در این ماده منحصر به فرد است. اما این تمام کاربرد ژل رویال برای تامین اسید پانتوتنیک نیست. ژل رویال علاوه بر پوست و مو، بر دیگر قسمت های بدن تاثیر می گذارد. این ماده طبیعی اثرگذاری فوق العاده ای برای کاهش علائم کمبود ویتامین ب5 مثل خستگی، بی قراری، افسردگی و... دارد. یکی از دلایلی که می تواند بر روی این بیماری ها موثر واقع شود، همین خاصیت تامین ویتامین ب5 در بدن است.

فراورده دیگر زنبور عسل که حاوی این ویتامین است گرده گل است . گرده گل را قرص ب کمپلکس طبیعی می نامند. این گرده هیا طلایی حاوی ویتامین ب5 هستند و می توانند به میزان مورد نیاز بدن، ب5 را تامین کنند. البته مصرف روزانه حداقل نصف قاشق غذاخوری گرده گل است که می تواند به تامین این ماده طبیعی منجر شود.

در هر صورت مصرف اصولی هر کدام از مواد طبیعی بیان شده در بالا، گزینه ای نطقی برای تامین اسید پانتوتنیک است. سعی کنید تا جای ممکن به سراغ مواد شیمیایی نروید و این نوع ویتامین را به صورت طبیعی تامین کنید

نتیجه گیری
اولین گام برای تامین ویتامین ب5 تغذیه مناسب است. سعی کنید تغذیه ای سالم و مفید داشته باشید تا هیچ وقت دچار کمبود اسید پانتوتنیک نشوید. گام بعدی گنجاندن خوراکی هایی که مقادیر بالای ویتامین ب5 دارند در غذاهای طول روز و یک هفته است تا اگر کمبودی در بدن وجود دارد برطرف شود. ژل رویال و گرده گل از بهترین این مواد طبیعی هستند. البته عسل طبیعی نیز حاوی ویتامین ب5 است اما میزان این نوع ویتامین گروه ب در ژل رویال و گرده گل بسیار بیشتر است.

با توجه به اهمیت ویتامین ب5 برای بدن انسان و سلامتی جسم و روح، توصیه می شود به صورت منظم از مواد حاوی ویتامین ب5 استفاده کنید. در این صورت با کمترین مشکل مواجه خواهید شد و هیچ وقت دچار کمبود این نوع ویتامین نخواهید بود.
منبع : ایران عسل


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۱۲:۵۳ توسط:admin موضوع: نظرات (0)